Ráda píšu. Nejen o sobě a svých zkušenostech, ale také o informacích, které vám mohou pomoci vybrat si ten správný životní styl nebo vám odpovědět na vaše otázky ohledně zdravého stravování nebo i osobního života.

Raw jídelníček: 1 den

Raw jídelníček: 1 den

RAWMANIA
Článek
Úvod + plus první jídelníček, který může být právě pro vás!

Dopředu bych chtěla říct to, že já nejsem zrovna dvakrát velký zastánce nějakých jídelníčků. Naše tělo ví nejlépe, co potřebuje – jaké vitaminy, minerály apod. Podle toho nám podvědomě dokáže říct, že dnes chce jíst grep, protože mu prostě není dobře od žaludku nebo ho bolí hlava. Tělo takto zkrátka funguje. Nejlépe to jde vidět na malých dětech, které ještě nejsou zkažené dnešním světem. Když jim dáte na výběr z několika druhů ovoce a zeleniny, sami si vyberou podle toho, co nejvíce potřebují. Více o podvědomé volbě potravin se dočtete zde.

Ale když se naplno odevzdáme jídelníčku, ztrácíme tu schopnost uvědomit si, že třeba tyto potraviny nám nesedí. Stačí, aby nám to nechutnalo, nebo jsme na to neměli chuť. To všechno vypovídá o tom, že danou potravinu naše tělo zkrátka nechce. Prosím, myslete na to a poslouchejte své tělo. Když mu něco nechutná, nedávejte mu to. Když má chuť spíš na citrusy než na banány, dopřejte mu. Chtěla bych, abyste takto přistupovali i k tomuto jídelníčku.

Proč vám ho vůbec sestavuji, když jsem tak proti nim? Protože vím, jak je těžké přejít z normálního stravování na syrovou stravu, kdy člověk absolutně nemá tušení, co má tedy jíst. A proto vám tím chci trochu pomoci a ukázat, jak můžou různé jídelníčky vypadat. Od jídelníčků, kterými jsme začínali, když jsme potřebovali nahradit klasická jídla těmi syrovými, až po jídelníček frutatiána, jehož den je naplněný pouze čerstvým ovocem.

Tak jdeme na to!

1. den

V tomto jídelníčku se zaměříme na dobu, kdy naše tělo přechází na syrovou stravu. Jelikož bylo před tím zvyklé na kořeněná jídla, trochu mu do začátku dopřejeme. Jsem sice zastánce okamžitého detoxu o šťávách, ale ne každý to může hned zvládnout. Ne každý si může dovolit na týden nebo dva (když je dobře) padnout únavou, jelikož jeho tělo se zbavuje škodlivin a člověk pomalu není schopen dojít na konec místnosti – natož do práce.

Takže začneme pomalu, dopřejeme si ovoce a zeleninu, nějaké to semínko a uvidíme, co to s námi udělá a jak nám strava zachutná. Hlavně se budeme pozorovat a zjišťovat, co nám chutná a čemu se naopak vyvarujeme!

Vstaneme

Hned po ránu začneme sklenkou vlažné vody. Tělo se tak nastartuje a začne pracovat. Kdybyste tělu nalili studenou, můžete tak tělo hned unavit, protože musí vynaložit úsilí na to, aby ji ohřálo na teplotu těla. Na snídani si uděláme čokoládové nebo pohankové smoothie.

raw jidelnicek 1 den 1

Přesné popisy a výběr raw mlék najdete v tomto odkaze! :) Podle mě je nejjednodušší kešu mléko!

raw jidelnicek 1 den 8

Svačina I.

Chia semínka jsou velmi zdravá. Hydratují vaše tělo a také vás zasytí. Ale stejně k němu přidejte 1 nebo 2 kusy ovoce. Já doporučuji jablíčka nebo hrušky.

raw jidelnicek 1 den 3

Oběd

Pro začátečníky bych volila salát. Pokud byste na něj neměli chuť, nahraďte jej nějakou šťávou. Pokud byste měli hlad, mít krekry v zásobě je vždy dobrá volba. Zvolte jednu variantu.

raw jidelnicek 1 den 10

raw jidelnicek 1 den 7

Svačina II.

Když bychom si neudělali do začátku nějaké to hřešení, mohlo by naše tělo chtít hřešit jinak – nezdravě. Proto si na druhou svačinu uděláme brownies. V klasické syrové stravě se tyto dobrůtky nejí tak často, tím nejkrásnějším na raw food je to, že v závěru skončíte spíše u mono stravy, nebo-li nebudete chtít potraviny tolik kombinovat a spíš si je vychutnáte jednoduše a zvlášť. Ale občas, obzvláště v začátcích, je třeba tělu dodat to, po čem touží, abychom nemuseli hřešit třeba pečenou bábovkou. I kdyby ta šílená chuť přišla – radši si uvařte něco veganského, spokojená mysl je stále prioritou. Když si to dovolíte, už na to příště nebudete mít tak velkou chuť.

raw jidelnicek 1 den 4

Večeře

Zde záleží na každém, co si vybere. Někdo se těší na krekry a zeleninu a někdo má chuť na nějakou ovocnou šťávu. Nebo si budete chtít dát ovocný salát. A nebo nebudete mít chlad ani chuť na nic, napijete se čisté vody a půjdete spát s krásným pocitem toho, co jste pro sebe v ten den udělali. Věřte mi, že se druhý den budete probouzet s úžasnou energií! Zvolte jednu z variant večeří a zakončete tak úspěšný den na syrové stravě.

raw jidelnicek 1 den 9

raw jidelnicek 1 den 5

raw jidelnicek 1 den 6

Kdyby se vám zdálo, že v tomto jídelníčku chybí ta nebo ta potravina, nebojte si ji přidat. Každý jíme jinak a každý máme jiné názory. Já ze začátku měla podobný jídelníček jako je tento. Díky tomu jsem na syrové stravě od prvního dne vydržela v kuse několik měsíců – než přišla zima. Když přišla chuť na něco dobrého, udělala jsem si to v raw food verzi. Od čokolády až po špagety s rajčatovou omáčkou, tohle všechno mi pomáhalo k tomu, abych neprahla po vařené stravě. A stejně jsem se dostala z atopického ekzému, na který mi tehdy pomáhaly jen kortikoidy. Dále jsem měla mnohem větší energii do života, začaly se mi zlepšovat vlasy a nehty a imunitu jsem posílala natolik, že všechny nemoci, chřipky a nachlazení jsou pryč.

Zkuste to, neublíží vám to ani to nebere čas, když si třeba krekry připravíte předem. Přeji spoustu štěstí!

 

P.S. Tento článek je hlavně pro ty, kteří s raw food začínají a neví, jak začít! Pokud jste raw food delší dobu a máte s ní zkušenosti, neváhejte se s nimi podělit dolů do komentářů :)

Zobrazeno: 33815 krát Kategorie: Články Naposledy změněno úterý, 16. únor 2016

Autor:

Barbora Karchová

Raw food/živá strava je pro mě citová záležitost. Nejde jen o jídlo, ale i o životní styl a takový jiný pohled na svět, který s touto stravou získáte. Začnete se více starat sami o sebe a tím se vám začne pomalu měnit život...

A protože mě raw food opravdu baví, zatím jsem neztratila inspiraci pro syrové recepty. A tak realizuji každou představu receptu, která mě napadne. Snažím se vše vysvětlit jednoduše a používat dostupné suroviny. Nejsem profi kuchařka, jen vášnivý samouk, který se zamiloval do jednoduchosti a lahodnosti raw receptů. 

Jak jsem říkala, raw food není jen o ovoci a zelenině, ale také o životním stylu. Proto se moje články týkají všech směrů, které se tohoto způsobu života nějak dotýkají. Ráda píšu hlavně o svých zkušenostech a většina článků vznikne právě jednou jedinou myšlenkou, která ve výsledku vytvoří celý článek. A ten tu pak můžete najít.

Tvoření RAWMANIE se pro mě stalo každodenní záležitostí a vášní. A pokud je tento obsah vášní i pro vás, je to znamení, že jsme oba s Tomem odvedli opravdu dobrou práci! :)

"The only limits you have are the limits you believe!"

Komentáře

Michaela Mikušová Michaela Mikušová18.02.2016 15:07
Ahoj jsem z Vašich stránek úplně nadšená ,moc Ti chci poděkovat za úžasnou inspiraci, skvělé recepty a vůbec za tyhle stránky, jsou prostě skvělé.Moje tělo přímo lační po téhle stravě:-)mám z toho báječný pocit a chci změnit svoje stravovací návyky .Mám dvě malé děti ,které jsou ted skoro pořád nemocné ,oříšky i různá semínka a ovoce zelenina je u nás denně, ale jíme také dost mléčné výrobky a i někdy maso. Ted chci úplně vyřadit maso a mléčné výrobky.Když jsem včera narazila na Vaše stránky ,věděla jsem že jsou vyslyšené moje prosby,moc jsem si přála změnit stravu,jen jsem nevěděla jak ,přitom je to docela jednoduché.Zatím teda budu připravovat v obyčejném mixéru,snad to půjde a odštavnovač také máme ,už se strašně těším až budu zkoušet Vaše recepty,přeji Vám ze srdce hodně nápadů,štěstí a radosti z tvoření moc Vám ještě jednou děkuji krásný den Michaela
Odpovědět | Odpovědět s citací | Citovat
Barbora Karchová Barbora Karchová18.02.2016 17:26
Ahoj Míšo, Tvoje zpráva mi udělala neskutečnou radost a jsem ráda, že se Ti naše stránky tak líbí. V podstatě hned, jak se dostanete s rodinkou trochu víc na syrovou stravu, nebudete mít ani chuť na mléčné výrobky a maso. Zkrátka to přirozeně zmizí. Navíc po ochutnání oříškových mlék už děti nebudou chtít jiná, tím jsem si jistá! :) Držím Ti palce a doufám, že budeš stále tak nadšená! O přístrojích to vůbec není, tato strava se dá zvládnout i tak. A pokud bys chtěla něco sušit, jde to i v troubě. Jen se musí vše vyzkoušet. Děkujeme za všechna láskyplná přání a sami přejeme spoustu krásných prvních krůčků do světa raw food!! :) B.
Odpovědět | Odpovědět s citací | Citovat
Lucia Lucia22.02.2016 14:41
Ahoj, len otazocka ku krekrom (vecera) - staci vsetko rozmixovat a vysusit? Alebo co s tym? :-)
Dakujem!
Lucia
Odpovědět | Odpovědět s citací | Citovat
Barbora Karchová Barbora Karchová22.02.2016 19:22
Ahoj, tady je celý recept ke krekrům i s postupem :) Ať se povedou!
rawmania.cz/.../324-pizza-placky
Odpovědět | Odpovědět s citací | Citovat
Kateřina436 Kateřina43623.05.2016 21:59
Ahoj, máš nějaké zkušenosti s doporučeným denním množstvím CHIA semínek? Jinak děkuju za toto vše, sice nemám vše pročtené, ale zatím supr! :)
Odpovědět | Odpovědět s citací | Citovat
Barbora Karchová Barbora Karchová25.05.2016 20:12
Ahoj Katko, doporučené denní dávkování chia semínek jsou 2 polévkové lžíce a já myslím, že to stačí :) Děkuji, to jsem moc ráda, že se článek tak líbí! :) B.
Odpovědět | Odpovědět s citací | Citovat
Jirka Jirka03.12.2016 11:29
Den, č.1 Snídaně. Zjistil jsem, že ty pecky z těch datlí jsem měl asi vytáhnout. No snad to ten mixér přežil :D
Odpovědět | Odpovědět s citací | Citovat